Wednesday, May 6, 2009

Pandangan Lanskap Politik Nasional.

LANGSKAP POLITIK NEGARA.
Perjuangan orang melayu dalam Politik adalah untuk membela nasib Bangsa,Agama dan Negara.Oleh itu mereka perlu membetulkan nawaitu atau niat yang Ikhlas dan Jujur, semua ini adalah satu Ibadah,pengorbanan dan perjuangan.Bagi mereka yang telah dipilih dalam PRU12 dan malah yang dilantik dalam Kabinet Datuk Seri Najib,perlu mengambil peluang ini untuk melakukan yang terbaik untuk bangsa Melayu dan umat Islam dalam kontek Negara dan seluruh rakyat Malaysia.
Keadaan Politik sekarang berkaitan soal Survival,ianya merupakan cabaran pada semua pemimpin Melayu untuk melakukan yang terbaik ie "Outstanding" . Isu disini ialah soal survival orang Melayu melalui UMNO. Soal survival UMNO yang diharapkan oleh orang Melayu.Ini adalah soal memulihkan kepercayaan orang Melayu terhadap UNMO dan seluruh rakyat terhadap BN.UMNO perlu melakukan tranformasi, saperti yang disarankan oleh Presiden UMNO untuk merombak dan menyusun semula parti dangan meminda Perlembagaan dan menhapuskan sistem kuota. BN pula perlu menperkukuhkan parti-parti komponen.Isunya ialah bagaimana hendak menyakinkan orang Melayu untuk kembali menyokong UMNO,dan memulihkan semangat ahli-ahli parti.
Tan Sri Muhyiddin menyarankan untuk semua kembali ke sekolah Politik.Dimana semua peringkat kepimpinan harus faham dan mesti jelas visi kehadapan dan tahu apa masaalah parti. Semua orang UMNO mesti keluar dari sindrom penafian,dimana meletakkan mindset orang UMNO bahawa mereka misti berubah.Timbalan Presiden UMNO melihat perubahan landskap politik amat serius,dimana masyarakat melayu telah berbelah bahagi dan sokongan masyarakat bukan melayu sudah terhakis dalam menyokong BN.Barisan kabinet perlu menyakinkan rakyat dalam masa 2 tahun ini.
Selepas PRU 11, walaupun menang besar, rakyat melihat Kerajaan tidak dapat memenuhi aspirasi dan kehendak masyarakat.Mungkin ada yang tidak terurus dengan baik atau tidak bertindak secara hands on. Ketara sekali ialah perubahan mindset masyrakat,terutama generasi muda. Tindakan perlu diambil untuk meningkatkan keyakinan generasi muda,supaya mereka merasa secocok dengan aspirasi mereka.
Perdana Menteri menegaskan sikap Kerajaan lebih mengetahui sudah berlalu,pengetahuan dan kepakaran masyarakat am perlu diambil beratKONSEP SATU MALAYSIA.Menunjukkan kita harus berperasaan Malaysia dan rasa tanggungjawab yang sama memajukan Negara dan mempunyai cita-cita,wawasan dan visi yang sama untuk menjadikan Malaysia sebuah Negara yang maju.Rakyat didahulukan danPencapaian diutamakan. Ianya berpaksikan Perpaduan dan Integrasi.Satu Malaysia akan memastikan tiada golongan atau kaum yang terpinggir diNegara ini tetapi pada masa yang sama tidak menolak dasar afirmatif. Kerajaan akan berlaku adil kepada semua kaum.Isu perkauman yang dimainkan oleh pembangkang, walaupun telah dipersetujui bersama seperti terkandung dalam dasar afirmatif.
Sejarah pembentukan negara tidak boleh diubah, ianya perlu diterima oleh kaum Cina dan India. Perlembagaan Negara perlu dijungjung dan ditaati, selaras dengan prinsip Rukun Negara, Keluhuran Perlembagaan.Isu peluang pengagihan,nikmat pembangunan bukan dikatakan samarata tetapi mesti buat secara kesaksamaan, yang mana perlu dibantu, harus dibantu supaya semua orang boleh menikmati kemajuan dalam kontek yang saksama dan paling adil. UMNO tidak lari dari memperjuangkan kepentingan orang melayu, kita juga perlu membantu bangsa-bangsa lain dalam Negara kita yang ada hak dan kedudukan.
Presiden Parti menunjukkan bahawa kita berlapang dada dan bersikap terbuka tetapi tidaklah kita mengorbankan kepentingan asas kita.PILIHANRAYA KECIL:Masyarakat Cina dipengaruhi oleh sentimen simpati kepada Datuk Seri Mohamad Nizar, kononnya dijatuhkan ie Kerajaan Cina dijatuhkan,dan dasar pemilikan tanah 99 tahun amat menguntungkan. Peruntukan yang diberi semasa pilihanraya kecil di Bukit Gantang tidak dapat mengubah pemikiran orang Cina.
The Chinese party's information chief, Lee Wei Kiat, said Monday his party "takes exception to (Muhyiddin's) remarks.""Non-Malays do not like to be treated as beggars," Lee said.Members of the Malaysian Indian Congress, the country's main ethnic Indian party, were disappointed after Najib appointed only one official from their party to his Cabinet last week and gave him what some consider the minor portfolio of human resources.Adakah mereka merasa mereka menjadi Kuasa Penentu?
Kerana orang Melayu telah berpecah kepada tiga kumpulan, dan mereka bersatu. Malah masyarakat India pun rasa begitu. Apatah lagi dalam Kerajaan Negeri yang ditubuhkan melalui Pakatan Rakyat mereka dapat Jawatan penting seperti Speaker, Timbalan Ketua Menteri, Exco.Dari prestasi hambar pada pilihanraya kecil diBukit Gantang dan Selambau,MCA, GERAKAN dan MIC tidak berhak untuk membuat pelbagai tuntutan.Faktor ini perlu dilihat dengan terbuka, adakah muslihat bukan melayu untuk mempermainkan BN semasa UMNO lemah diatas pepecahan Melayu yang dimainkan oleh mereka.Dimana mereka(Cina dan India) sanggup memakai baju dgn logo PAS dan mengibarkan bendera PAS, bagi menjayakan agenda DAP dan PKR untuk memecahkan Melayu dan Mereka menentukan kemenangan pilihanraya walaupun kawasan itu majoriti melayu.Walaupun mereka menolak PAS,mereka menyokong PAS semata-mata bagi mempastikan mereka berjaya pada PRU 13. Siapa yang tertipu nanti!!!
Faktor perpecahan orang melayu ialah UMNO tidak memahami citarasa orang melayu, dan perbuatan yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim,gagasan baru yang berjuang atas dasar keadilan dan kesamarataan yang memperdaya golongan melayu.Adakah faktor ini menguntungkan Melayu? Atau orang bukan Melayu akan rugi? Orang Bukan Melayu tidak akan rugi kerana kerana mereka sudah maju,berjaya menguasai bidang Ilmu dan Ekonomi dan sebagainya. Adakah Orang Melayu akan terjamin dalam situasi begini?
Kuasa politik UMNO tergugat, UMNO sebagai Teras dilihat sebagai Adil,Saksama dan Membantu semua Kaum.Untuk orang Melayu bersatu UMNO misti releven, memahami citarasa rakyat, UMNO yang Adil dan UMNO bersedia untuk melihat dengan lebih saksama.Orang Melayu, sebagai seorang muslim ingin melihat asas-asas sosial seperti Security(Keselamata n),Freedom (Kebebasan), Order(Peraturan) ,Justice( Keadilan) dan Welfare (kebajikan) ini ditegakkan atas prinsip yang syumul lagi mendapat keberkatan. Islam yang adil itu menjamin asas-asas ini sekalipun untuk mereka yang bukan Islam.
Tulisan sumbangan: Sahabat Keris Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.